Częste pytania
Użytkowników aplikacji dla podmiotów leczniczych i aplikacji dla praktyk zawodowych
- Założenie konta we właściwej aplikacji
- Jeżeli reprezentujesz Podmiot Leczniczy (Twoja księga rejestrowa jest prowadzona w Urzędzie Wojewódzkim), załóż sobie konto w Aplikacji dla Podmiotów Leczniczych.
- Jeżeli jesteś lekarzem lub lekarzem dentystą (Twoja księga rejestrowa jest prowadzona w Izbie Lekarskiej), załóż sobie konto w Aplikacji dla Praktyk Zawodowych w sekcji Praktyki lekarzy i lekarzy dentystów.
- Jeżeli jesteś pielęgniarką / pielęgniarzem lub położną / położnym (Twoja księga rejestrowa jest prowadzona w Izbie Pielęgniarskiej), załóż sobie konto w Aplikacji dla Praktyk Zawodowych w sekcji Praktyki pielęgniarek i położnych.
- Uzyskanie uprawnień do swojej księgi rejestrowej
- Jeśli posiadasz już swoją księgę rejestrową i założyłeś konto we właściwej aplikacji zgodnie z punktem powyżej, to powinieneś wystąpić o uzyskanie uprawnień do swojej księgi rejestrowej. Więcej informacji na ten temat znajdziesz po zalogowaniu się do Aplikacji dla Podmiotów Leczniczych lub Aplikacji dla Praktyk Zawodowych w zakładce "Jak uzyskać uprawnienia do ksiąg rejestrowych?". Poprawnie wypełniony wniosek o nadanie uprawnień możesz wysłać do Organu Rejestrowego np. faxem albo drogą e-mailową.
- Jeżeli nie posiadasz jeszcze księgi i chciałbyś zarejestrować swój Podmiot Leczniczy bądź Praktykę lekarską albo pielęgniarską / położniczą:
- Zaloguj się do aplikacji i wstaw nowy wniosek o rejestrację.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku przez Organ Rejestrowy, Twoja księga będzie możliwa do wyszukania w odpowiedniej wyszukiwarce (wyszukiwarki dostępne są na stronie głównej portalu https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/ ). Wtedy należy wystąpić o uzyskanie uprawnień do stworzonej księgi rejestrowej zgodnie z instrukcjami w akapicie Jeśli posiadasz już swoją księgę rejestrową
- Uzyskanie podpisu elektronicznego
Od 1-ego kwietnia 2013r. każdy wniosek wysyłany do Organu Rejestrowego powinien być opatrzony podpisem elektronicznym. Istnieją dwie możliwości uzyskania takiego podpisu: można zakupić kartę z certyfikatem kwalifikowanym jednego z centrów certyfikacji (lista widoczna w menu sekcja "CERTYFIKACJA") albo zaopatrzyć się w darmowy profil zaufany ePUAP. Więcej informacji znajdziesz na stronie ePUAP
Po uruchomieniu odpowiedniej aplikacji (Aplikacja dla Podmiotów Leczniczych, Aplikacja dla Praktyk Zawodowych w sekcji Praktyki lekarzy i lekarzy dentystów, Aplikacja dla Praktyk Zawodowych w sekcji Praktyki pielęgniarek i położnych) należy kliknąć w link: "Jeśli nie masz konta w systemie, załóż je tutaj". Na wyświetlonej formatce należy wypełnić wszystkie obowiązkowe dane. Należy pamiętać, że login i hasło wpisuje się wg swojego uznania.
Po wysłaniu formularza automatycznie zostaje przysłany na podany w nim adres e-mail link aktywacyjny (należy poczekać kilka minut, czasami również przejrzeć katalog Spam swojej poczty elektronicznej). Link należy skopiować, a następnie wkleić w okno przeglądarki i wybrać Enter. Po wykonaniu tych czynności powinien pojawić się komunikat informujący o tym, że konto dla danego użytkownika zostało aktywowane. Po jego otrzymaniu należy ponownie zalogować się do aplikacji.
Po uzyskaniu uprawnień do księgi rejestrowej można wstawić dla niej wniosek o zmianę lub o wykreślenie.
- Po zalogowaniu się do aplikacji klikamy na zakładkę "Nowy wniosek" i dla wybranej księgi wybieramy akcję "Wniosek o zmianę" lub odpowiednio "Wniosek o wykreślenie".
- We wniosku nanosimy wszystkie potrzebne zmiany i dodatkowo weryfikujemy zawartość każdej z zakładek wniosku. Należy pamiętać, aby na zakładce "Informacje dodatkowe" podać imię i nazwisko osoby składającej wniosek, a na zakładce "Załączniki" dodać oświadczenie o składaniu danych kompletnych i zgodnych z prawdą (można je pobrać ze strony portalowej RPWDL z sekcji "Do pobrania").
- Po zakończeniu pracy nad wnioskiem klikamy na przycisk "Zakończ i zweryfikuj".
- Jeżeli na stronie podsumowującej wniosek zostaną wyświetlone komunikaty błędów, to należy powrócić do edycji wniosku i nanieść kliejne zmiany. W przypadku wystąpienia ostrzeżeń, można je zignorować, jeżeli dotyczą danych, co do których nie ma wątpliwości, że są prawidłowe.
- Po zweryfikowaniu wniosku można przejść do procesu podpisywania wniosku, wybierając stosowną akcję.
- Podpisany wniosek wysyłamy do Organu Rejestrowego (akcja: "Wyślij").
- UWAGA: Po podpisaniu wniosku można również m.in. Przywróćić go do stanu roboczego (podpis zostanie usunięty). Ta i inne akcje są dostępne na stronie podsumowującej wniosek.
- Po wysłaniu podpisanego wniosku do organu, na zakładce "Poświadczenia" pojawią się dwa nowe poświadczenia: Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) i Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP) świadczące o prawidłowym przesłaniu wniosku do organu.
Jeżeli pracownik organu rejestrowego zauważy braki we wniosku, bądź niepoprawne dane, wówczas zwróci wniosek do uzupełnienia/poprawienia wraz z opisem, który znajdzie się w dokumencie.
Użytkownik po zalogowaniu się do aplikacji powinien przejść do zakładki „Komunikaty” w skrzynce odbiorczej i podpisać Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD), jeżeli organ zażądał potwierdzenia odbioru wiadomości. Następnie przejść do zakładki „Dokumenty” i zapoznać się z treścią dokumentu (jeżeli organ rejestrowy nie odesłał wniosku z UPD, zakładka Komunikaty będzie pusta i wówczas należy od razu przejść do zakładki „Dokumenty”).
Po wykonaniu powyższych czynności należy przejść do zakładki „wnioski zwrócone” i wykonać kolejno akcje:
- Wybierz
- Przywróć do stanu „roboczy”
- Modyfikuj wniosek
Po naniesieniu zmian należy wniosek podpisać i ponownie wysłać do organu rejestrowego.
Istnieją dwie możliwości uzyskania takiego zaświadczenia:
- Poprzez założenie sobie konta we właściwej aplikacji i uzyskanie uprawnień do swojej księgi rejestrowej (patrz „Od czego zaczcząć?”). Wówczas na zakładce z zaświadczeniami będą wyświetlane wszystkie zaświadczenia dotyczące danej księgi rejestrowej, w tym aktualne, którym należy się posługiwać.
- Skontaktowanie się z pracownikiem Organu Rejestrowego (Urząd Wojewódzki dla Podmiotów Leczniczych oraz Izby Lekarskie / Pielęgniarek i Położnych dla Praktyk Zawodowych) i poprosić o przesłanie aktualnego zaświadczenia drogą e-mailową.
Dla księgi rejestrowej może istnieć tylko jeden niewysłany wniosek. W przypadku powyższego komunikatu należy:
- Obsłużyć (ewentualnie usunąć) wnioski robocze, gotowe do wysłania (podpisane), zwrócone.
- Upewnić się, że inny użytkownik posiadający uprawnienia do księgi nie posiada wniosków w wyżej opisanych stanach.
- Jeżeli żadna z powyższych sytuacji nie ma miejsca, należy skontaktować się z administratorem technicznym (kontakt na stronie głównej).
Problemy z przechodzeniem między zakładkami wniosku bądź jego edycją mogą wynikać z ustawień przeglądarki Microsoft Internet Explorer. W celu ich wyeliminowania, należy ustawić w przeglądarce widok zgodności. Ustawień tych można dokonać w następujący sposób:
- Z menu "Narzędzia" wybieramy "Ustawienia widoku zgodności". (Jeśli takiego menu nie ma, klikamy prawym przyciskiem myszy na koło zębate w prawym górnym rogu przeglądarki, a następnie klikamy lewym przyciskiem na "Pasek menu". Pojawi się wtedy masek menu.)
- W "Ustawienia widoku zgodności" w polu "Dodaj tę witrynę sieci Web" wpisujemy adres portalu rpwdl.csioz.gov.pl i klikamy "Dodaj"
- Klikamy "Zamknij"
16 Co należy zrobić w przypadku wystąpienia zakłóceń podczas podpisywania wniosku profilem zaufanym?
Aby uzyskać lub odnowić certyfikat należy skontaktować się z jednym z podmiotów kwalifikowanych wskazanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji (NCCert):https://www.nccert.pl/